Gamla Testamentets gud, Gamla Testamentets gudsbild, är underlig och komplex. När Gud skapar världen, verkar det handla om den Universelle Guden, men när Gud kallar Mose från den brinnande busken, är det "Herrens ängel" som är guden. Den gud som kallar sig Jahve. Om du inte tror mig, läs följande text i 1917 års översättning:
"Där uppenbarade sig HERRENS ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden, och att busken dock icke blev förtärd. Då tänkte Mose: »Jag vill gå ditbort och betrakta den underbara synen och se varför busken icke brinner upp.» När då HERREN såg att han gick åstad för att se, ropade Gud till honom ur busken och sade: »Mose! Mose!» Han svarade: »Här är jag.» Då sade han: »Träd icke hit; drag dina skor av dina fötter, ty platsen där du står är helig mark.» Och han sade ytterligare: »Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud.» Då skylde Mose sitt ansikte, ty han fruktade för att se på Gud." (2 Mos. 3: 2-6)
Inte bara då var GT-guden en ängel. I Nya Testamentet skymtar ställen där man menar att även den gud som uppenbarade sig för Mose på Sinai, och som gav lagen till Israel, var en ängel, troligen "Herrens ängel" igen. Om du inte tror mig, läs följande ställen i 1917 års översättning:
"Det var och han, som under den tid då menigheten levde i öknen, både var hos ängeln, som talade med honom på berget Sinai, och tillika hos våra fäder; och han undfick levande ord för att giva dem åt eder." (
Apg. 7:38)
"Vartill tjänade då lagen? Jo, på det att överträdelserna skulle komma i dagen, blev den efteråt given, för att gälla till dess att »säden» skulle komma, han åt vilken löftet hade blivit givet; och den utgavs genom änglar och överlämnades i en medlares hand." (
Gal. 3:19)
Även när Israels folk skulle gå över Röda Havet, var det Herrens ängel som ledde dem. Om du inte tror mig, läs följande ställe i 1917 års översättning:
"Och Guds ängel, som hade gått framför Israels här, flyttade sig nu och gick bakom dem; molnstoden, som hade gått framför dem, flyttade sig och tog plats bakom dem. Den kom så emellan egyptiernas här och Israels här; och molnet var där med mörker, men tillika upplyste det natten. Så kunde den ena hären icke komma inpå den andra under hela natten." (2 Mos. 14:19-20)
Så det verkar som att på vissa ställen i Gamla Testamentet är Gud den Universelle Guden, på andra ställen är han "Herrens ängel", och sedan, enligt en kristen tolkning, är han ibland den preexistente Jesus Kristus. Enligt vissa bibelforskare är Herrens ängel Jesus, men den tolkningen tillfredsställer inte mig.
Men vem är "Herrens ängel" då? Wikipedia skriver en artikel om honom
här. Han finns omnämnd på många ställen i Bibeln. Kan han vara Israels stamgud? Detta kan förklara varför Israels Gud i Gamla Testamentet på vissa ställen är så ond, så hämnande och grym, så olik Jesu Kristi Gud, den Universelle Guden. Att det när GT-guden är småaktig, kan vara tal om Herrens ängel, Israels stamgud, en fallen lokalgud, istället för den Universelle Guden.
Men är Herrens ängel, Israels stamgud
demiurgen, såsom gnostikerna ville påstå? Alltså djävulen? Det är en mycket otillfredsställande tolkning, ty så mycket gott gör Herrens ängel. Skulle djävulen befria Israels folk från slaveriet i Egypten, leda dem ut i vildmarken för att arbeta som herdar? Det är inte likt demiurgen-djävulen, civilisationsbyggaren. En fallen ängel är inte samma som en demon, en fallen ängel behöver inte vara ondare än vilken människa på jorden som helst, ty vi människor på jorden är fallna varelser.
På grund av ovanstående resonemang kan jag aldrig bli någon riktig gnostiker, fast min tro att GT-guden är en fallen ängel, kan påminna om gnostikernas demiurg. Men Herrens ängel skapade inte kosmos, skapade inte materien, därför kan han aldrig bli demiurgen.