I väntan på Jesus

Ekoteologen Lars Larsens blogg

Kommentar till 1. Petrus brev, kapitel 3, del 10, och kapitel 4, del 1

Publicerad 2023-07-23 21:37:00 i Frälsningen, Gud, Helgelse och moralisk förvandling, Helgon och helighet, Jesu död och uppståndelse, Jesus, Kommentarer till Nya Testamentet, Lidande, Syfte och mening med livet, Synd och ondska, Treenighetsläran, Uppståndelsen,

(Fortsättning på min kommentar till 1. Petrusbrevet, skrivet på psyket i Danderyd, sommaren 2022, med några ändringar och tillägg. Det här blogginlägget var det senaste i serien)
 
 
Vers 21: "På motsvarande sätt räddas ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått,..."
 
Kommentar: Det är inte vattnet i dopet som frälser, utan det förbund man ingår med Gud om att vända sig från sina synder till Gud. Och denna omvändelse sker i kraft av Jesu Kristi uppståndelse. Likt syndaflodens vatten kom och renade jorden på Noas tid, från synden, så kommer nu dopets vatten och renar oss i, primärt i kraft av Jesu uppståndelse, och, sekundärt, i kraft av vår omvändelse, ty vi måste samarbeta med Gud.  
 
Vers 22: "...han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom."
 
Kommentar: Att Jesus sitter på Guds högra sida betyder inte att han är jämbördig med Gud, utan ungefär att han "är Guds högra hand". Ty Jesus säger i Joh. 14:28 att "Fadern är större än mig". Men ändå är Jesus högre än änglarna. Om man skulle illustrera det, blir det ungefär såhär: Gud på toppen. Jesus under honom, sedan, alla de fullkomliga änglarna, och sedan alla människorna. De icke-mänskliga varelserna bor helt i Gud, och kan ses som inneslutna i Gud på toppen.  
 
 
KAPITEL 4
 
Vers 1: "När nu Kristus har lidit med sin kropp skall också ni väpna er med hans sätt att tänka. Ty den som lider med sin kropp har slutat att synda."
 
Kommentar: Ingenting i världen är ett lika effektivt botemedel mot synden som lidandet. Inte bara själsligt lidande, utan även, och i synnerhet, kroppsligt lidande. Lidande får oss att stanna upp och söka Gud, så att vi inte syndar längre. Jesu sätt att tänka om lidandet var just detta; att lidandet hindrade honom från att synda, att lidandet var kortaste vägen till Gud. Vi ska väpna oss med samma tankegång. 
 
Vers 2: "...Så att han resten av tiden här i sin kropp inte lever efter sina mänskliga begär utan efter Guds vilja."
 
Kommentar: Petrus ser det alltså som fullt möjligt att vi en gång för alla slutar synda medvetet (han menar inte att vi aldrig mer gör några misstag), och lever så gott som utan att synda resten av vårt liv, färdig med synden en gång för alla. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Född 1984 i Finland. Norrman, bor i Stockholm, Sverige. Poet, ekoteolog och ekofilosof (dock inte en akademisk någondera, fastän han studerade teologi i nästan tre år vid Åbo Akademis universitet), kallas också allmänt "Munken" (han är munk i en självgrundad klosterorden, "Den Heliga Naturens Orden"), han kallar sig själv "Skogsmannen Snigelson" och "Lasse Lushjärnan" på grund av vissa starka band till naturen och djuren, grundade bland annat genom många år av hemlöshet boende i tält, kåta, grotta och flera hyddor i Flatens naturreservat, Nackareservatet och "Kaknästornsskogen" utanför Stockholm. Han debuterade som poet 2007 med "Över floden mig", utgiven av honom själv, han har även gett ut ett ekoteologiskt verk, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst", på Titel förlag 2010. Han har gett ut diktsamlingen "Naturens återkomst" på Fri Press förlag 2018 tillsammans med sin före detta flickvän Titti Spaltro. Lars yrken är två, städare och målare (byggnader). Just nu bor han på Attendo Herrgårdsvägen, ett psykiatrisk gruppboende för mentalsjuka i Danderyd, Stockholm. Hans adress är: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. Man kan nå honom i kommentarsfältet på denna blogg. Hans texter på denna blogg är utan copyright, tillhörande "Public Domain" Han är författare till texterna, om ingen nämns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela