I väntan på Jesus

Ekoteologen Lars Larsens blogg

Något om sann tillbedjan

Publicerad 2024-01-19 11:04:00 i Babelsk kristendom, Det stora avfallet, Gud, Helgelse och moralisk förvandling, Helgon och helighet, Jesus, Karismatik, Kyrkohistoria, Martin Luther,

Det är sant att många som lovsjunger Jesus lovsjunger en avgudabild av honom, en förvrängning och en karikatyr, som har föga med den historiske eller himmelske Jesus att göra, men tillvaron är så skapad av Gud att Hen gömmer sig och talar till oss även i våra avgudabilder, varsamt och försiktigt ledande oss bort från att tillbe till att själv bli som det där upphöjda som vi tillber, och det är bara då vi kan tillbe i anda och sanning, och det är då vi också förstår att inte tillbe på världsligt sätt, detta världsliga sätt som karismatiska kristna idag ofta tillber på, ty vi finner detta då emot kärlekens väsen, finner att det är något avståndsskapande, och vi känner då att vi inte heller själva vill ha någon tillbedjan, och att Gud är bättre än oss, oändligt mer ödmjuk, alltså är tillbedjan Henom oändligt mer motbjudande än det är för oss. Sådan var ock Jesus på jorden, och så är han i evighet. Att tillbe honom istället för att efterfölja honom är som avlatsindustrin på Luthers tid, ja ännu värre, det är också att bedröva och jaga bort den Helige Ande från mötena (detta har jag erfarit starkt på karismatikernas möten). Det är vår tids kristenhets stora avlatsindustri, aldrig har man tillbett så mycket och efterföljt Jesus så lite, just p.g.a. detta fokus på tillbedjan, på att skapa avstånd till Gud, sätta Henom på piedestal. Det är som om man med all tillbedjan vill köpa sig en fribiljett från efterföljelsen, så man slipper efterföljelsen, man gör Gud bekvämt ouppnåelig, gör honom till en filmstjärna eller rockstjärna (lovsångsgudstjänsterna på karismatiska möten påminner ofta om rockkonserter), man gör Jesus till Gud Fadern själv, hans jämlike (dvs. avgudadyrkan, biteism), då kan man ju aldrig bli honom lik, och man har då ofta mindre fokus på detta, att bli lik Gud/Jesus, vilket vi ser i dagens kristenhet, mycket tydligt, aldrig har det pratats så lite om helgelse i protestantisk kyrkohistoria som idag. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Född 1984 i Finland. Norrman, bor i Stockholm, Sverige. Poet, ekoteolog och ekofilosof (dock inte en akademisk någondera, fastän han studerade teologi i nästan tre år vid Åbo Akademis universitet), kallas också allmänt "Munken" (han är munk i en självgrundad klosterorden, "Den Heliga Naturens Orden"), han kallar sig själv "Skogsmannen Snigelson" och "Lasse Lushjärnan" på grund av vissa starka band till naturen och djuren, grundade bland annat genom många år av hemlöshet boende i tält, kåta, grotta och flera hyddor i Flatens naturreservat, Nackareservatet och "Kaknästornsskogen" utanför Stockholm. Han debuterade som poet 2007 med "Över floden mig", utgiven av honom själv, han har även gett ut ett ekoteologiskt verk, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst", på Titel förlag 2010. Han har gett ut diktsamlingen "Naturens återkomst" på Fri Press förlag 2018 tillsammans med sin före detta flickvän Titti Spaltro. Lars yrken är två, städare och målare (byggnader). Just nu bor han på Attendo Herrgårdsvägen, ett psykiatrisk gruppboende för mentalsjuka i Danderyd, Stockholm. Hans adress är: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. Man kan nå honom i kommentarsfältet på denna blogg. Hans texter på denna blogg är utan copyright, tillhörande "Public Domain" Han är författare till texterna, om ingen nämns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela