I väntan på Jesus

Ekoteologen Lars Larsens blogg

Några detaljer om "uppryckandet", förmedlade genom en mus på Medborgarplatsen

Publicerad 2024-03-16 01:08:00 i Den första uppståndelsen, Djurismen, Förföljelser, Icke-mänskliga djur, Jesu brud, Jesu återkomst, Martyrerna, Paradiset, Psykiatri, Psykoser, Självbiografiska notiser, Uppryckandet, Uppståndelsen, Uppståndelsen från de döda,

(Detta blogginlägg får gärna läsas till tonerna av den ljuvlige sången "Hymn For The Weekend" av Coldplay)
 
 
Aapo Smaskaren berättade igår för mig att han varit på Medborgarplatsen i Stockholm hela natten, och där fått en otrolig upplevelse. Han träffade en mus, som först sprang fort sin väg, men när Aapo kallade på honom, stannade han upp och lyssnade, vittrande med nosen. Aapo kunde höra honom pipa, och då började Aapo tala i tungor, och fick uttydningen till sitt tungotal som en inre, tydligt hörbar änglaröst, som visade sig vara en översättning av musens pipande. Ja, musen talade ett otroligt budskap till Aapo. 
 
Vad var det musen talade om? Jo, Aapo hade frågat musen i tungor om hur "uppryckandet" skulle gå till. Och musen pep att man totalt missförstått uppryckandet. Man var så besatta av sakens fysiska förvandling, av det materiella och världsliga här, att man skulle förvandlas kroppsligt till att få en osynlig uppståndelsekropp. Men egentligen var inte detta det verkliga uppryckandet, utan det verkliga uppryckandet var en rent andlig förvandling som vissa människor, kallad "brudeskaran", en skara martyrer, skulle uppleva, i sitt hjärta primärt, där man blev som spädbarnen och djuren, som just denna mus, som kallade sig Puspus. Denna förvandlig var en speciell förvandling som var förbehållen just de sista tidernas martyrer, som oftast var psykpatienter och/eller hemlösa, och kunde bara erfaras av dem, ty de var kronan på martyrernas historia, de som skulle komma att lida mest, och därför också förvandlas djupast. 
 
Att övergå till Andra Sidan, att "ryckas upp fysiskt", är en futtig bisak här, förklarade musen, som egentligen inte förändrar något väsentligt för Brudeskaran. Om de går till Andra Sidan, fortsätter de ändå bara med det arbete de hade på jorden; att bereda väg för Jesu synliga återkomst för alla, kämpande och lidande med alla de som kämpar och lider, ofta som skyddsänglar och bodhisattvor av något slag. 
 
Att vara så besatt av den fysiska sidan av uppryckandet är ett grovt missförstånd, sade musen. Uppryckandet skall tolkas andligt och symboliskt, likt allt annat i Bibeln och särskilt i Uppenbarelseboken. Uppryckandet är de sista tidernas brudeskaras förvandling till Jesuslikhet och djurlikhet och spädbarnslikhet på civilisationskollapsens rand, formande "toppstenen" som ska kröna den osynliga, heliga kyrkans andliga byggnad. 
 
Aapo Smaskaren frågade om uppryckandet också skulle kunna innebära att tas levande upp till himlen. Då svarade musen att det var en obegriplig fråga, att han själv levde i himlen, ja i den innersta, högsta himlen, i sitt kloakrör där han bodde, något som är en gåta för alla som har sitt rike i denna världen. Men man kunde försvinna gåtfullt, likt Sadhu Sundar Singh (1889-1929?) gjorde, utan att lämna spår efter sig, men detta var få människor förunnat, och var inte liktydigt med det bibliska "uppryckandet". Musen sade att de flesta möss upplever detta i dödsstunden, därför hittar man så få muslik och råttlik i Stockholm centrum, fast det kryllar av sådana varelser där. De kan räknas i hundratusentals. 
 
Men vissa människor är så nära denna förvandling, att det inte spelar någon roll om de lever eller är döda. I vilket fall som helst gör de det de ska göra. 
 
Musen sprang sedan sin väg, och lämnade Aapo Smaskaren småsnyftande på gräsmattan i parken i Björns trädgård. 
 
Min kommentar till Aapo Smaskarens berättelse: 
 
Jesu återkomst är en hemlighet, ett mysterium, som bara ger sig till känna för dem som blir som barn och djur. Jesu apostlar och Paulus förstod den inte. Inte heller förstod de "uppryckandet". De var bokstavstrogna. De var fundamentalister. Man måste helt glömma Nya Testamentets lära om dessa ting för att kunna se klart. Det viktiga är att se Väsendet, se det Andliga, se Sak, inte Sken. Då kommer man närmare och närmare ett klarseende i frågan. 
 
För mig började uppryckandet med Pandemin 2020, då togs jag upp till paradiset i 40 dagar, och upplevde en transformation så djup att jag upplevde mig på något sätt ha fått "uppståndelsekroppen", ha blivit "uppryckt". Aldrig har paradiset satt sig så fast i mig tidigare, och det skedde i yttersta utblottelse och yttersta "psykos", jagad av polis och psykiatri. Jag skulle sedan förlora detta tillstånd, men återvinna det igen våren 2022, efter vilket det har rotat sig allt starkare i mig. Jag har varit i detta tillstånd nu sedan 5.11.2023, varje dag. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Född 1984 i Finland. Norrman, bor i Stockholm, Sverige. Poet, ekoteolog och ekofilosof (dock inte en akademisk någondera, fastän han studerade teologi i nästan tre år vid Åbo Akademis universitet), kallas också allmänt "Munken" (han är munk i en självgrundad klosterorden, "Den Heliga Naturens Orden"), han kallar sig själv "Skogsmannen Snigelson" och "Lasse Lushjärnan" på grund av vissa starka band till naturen och djuren, grundade bland annat genom många år av hemlöshet boende i tält, kåta, grotta och flera hyddor i Flatens naturreservat, Nackareservatet och "Kaknästornsskogen" utanför Stockholm. Han debuterade som poet 2007 med "Över floden mig", utgiven av honom själv, han har även gett ut ett ekoteologiskt verk, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst", på Titel förlag 2010. Han har gett ut diktsamlingen "Naturens återkomst" på Fri Press förlag 2018 tillsammans med sin före detta flickvän Titti Spaltro. Lars yrken är två, städare och målare (byggnader). Just nu bor han på Attendo Herrgårdsvägen, ett psykiatrisk gruppboende för mentalsjuka i Danderyd, Stockholm. Hans adress är: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. Man kan nå honom i kommentarsfältet på denna blogg. Hans texter på denna blogg är utan copyright, tillhörande "Public Domain" Han är författare till texterna, om ingen nämns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela