I väntan på Jesus

Ekoteologen Lars Larsens blogg

Något om hämndens och straffets moral i kristen belysning: feghetens seger och ridderlighetens närmast totala frånvaro hos vanligt folk

Publicerad 2023-10-29 23:19:00 i Barmhärtighet och medkänsla, Böner och bönesvar, Gamla Testamentet, Gud, Gudomlig rättvisa, Guds försyn och omsorg, Helgelse och moralisk förvandling, Helvetet, Internet, smartphones, TV, Israel och judendomen, Jesu död och uppståndelse, Jesus, Kenosis (utblottelse), Krig, Lidande, Politik, Satan, demiurgen och demonerna, Straff och hämnd, Våldets etik, Ödmjukhet och högmod,

(lyssna gärna på denna otroligt vackra låt av Björk medan ni läser. Den är inspirerad av himlen, särskilt slutet. I den finns ingen straffanda, bara kärlek, evig, ren och upphöjd kärlek)
 
 
För mig framstår vanligt "hyggligt folk" som en skara fega stackare, utan tillstymmelse till gamla tiders ridderlighet (ja, många gamla självklara s.k. "krigsdygder" lyser med sin frånvaro hos vanligt folk idag), när de alltid skall, hela livet igenom, systematiskt, gripa till väktare och polis när de ska straffa någon eller stoppa någon (1), väktare och polis, dessa som i praktiken är som demoner från helvetet, fulla av gammaltestamentlig straff-anda, med fullständigt fruktansvärda straff (för den som har någon erfarenhet av dem), fullständigt oproportionerliga straff, som bara kan komma av ett samhälle med nästan ohämmad hämndgirighet, helt utan kristen moral, ja, vanligt folk griper till dessa "demoner", som alltid slipper straff, vilken djävuskap de än utövar för att försvara och upprätthålla "Babylon", helvetet på jorden, och på detta sätt slipper också vanligt folk sitt straff för oproportionerlig hämnd och ruinering av andras liv (ofta för småsaker), istället för att själv ta ansvar för sin hämndgirighet, och själva straffa sina fiender, göra sig sårbara för motstånd, vilket skulle, såsom riddarens moral ofta var på medeltiden, ge deras fiender och straffobjekt en chans att försvara sig, en aldrig så liten sådan chans, istället för att jämna dem med marken med formliga gigantiska bulldozers (så känns samhällets rättssystem). 
 
 
(1) Vägra mobiltelefon eller vilken telefon som helst, så du inte frestas till riktigt stora synder, mycket, mycket värre än internetporr, som är att frestas att "be" till demoner (väktare/polis) på din telefon istället för att be till och ta din tillflykt till Jesus/Jesu Kristi Gud och agera i deras namn, anda och kraft, med andlig auktoritet och ridderligt mod, när du vill försöka straffa någon eller stoppa någon. Ja, om du ändå kunde lyda moselagens "öga för öga och tand för tand", en ringa början på moral, vilket jag skrivit nyss om, här
 
Att tro att det är kristet att ringa väktare/polis när ens säkerhet eller ens egendom är hotad, är ungefär som att tro att Jesus Nazaréen skulle ha använt sig av fariséerna, rådsherrarna eller de romerska soldaterna (t.ex. tempelvakten) för att hämnas på sina stygga fiender. Detta låter, ja är, helt absurt, otänkbart, mot Jesu väsen och allt Jesus stod för och predikade. Akta dig därför att kalla dig med namnet på Jesu egen religion om du är en sådan som ringer polis/väktare, du är en annan andas barn, du är som fariséérna och Jesu judiska motståndare, dessa som hade "hämndguden" till sin gud, Gamla Testamentets straffande, småsinta gud, främmande för Jesu religion, denna religion som är att själv bära straffet istället för att straffa, att vara det slaktade Lammet, den lidande tjänaren som bär världens synd. En sådan Gud hade Jesus, och det var inte judarnas fallna lokalgud, det var den universelle Guden som inte har några favoriter. Jesu Gud är sådan, och han är sådan i evighet, och han är det mitt i sin salighet, mitt i sitt paradis har han medlidande med oss, och straffar inte, utan lider med oss, bär oss, läker och hjälper, utan anseende till person. 
 
"Det finns kraft, kraft mäktig underbar
uti Guds Lammets blod
Det finns kraft, kraft mäktig underbar
uti Lammets dyrbara blod"
 
(från  sången "Vill du från syndernas börda bli fri?" är en sång från 1899 med text och musik av Lewis E. JonesElias Hane översatte år 1911 sången till svenska. Lyssna på sången i Torkel Selins tolkning här)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Född 1984 i Finland. Norrman, bor i Stockholm, Sverige. Poet, ekoteolog och ekofilosof (dock inte en akademisk någondera, fastän han studerade teologi i nästan tre år vid Åbo Akademis universitet), kallas också allmänt "Munken" (han är munk i en självgrundad klosterorden, "Den Heliga Naturens Orden"), han kallar sig själv "Skogsmannen Snigelson" och "Lasse Lushjärnan" på grund av vissa starka band till naturen och djuren, grundade bland annat genom många år av hemlöshet boende i tält, kåta, grotta och flera hyddor i Flatens naturreservat, Nackareservatet och "Kaknästornsskogen" utanför Stockholm. Han debuterade som poet 2007 med "Över floden mig", utgiven av honom själv, han har även gett ut ett ekoteologiskt verk, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst", på Titel förlag 2010. Han har gett ut diktsamlingen "Naturens återkomst" på Fri Press förlag 2018 tillsammans med sin före detta flickvän Titti Spaltro. Lars yrken är två, städare och målare (byggnader). Just nu bor han på Attendo Herrgårdsvägen, ett psykiatrisk gruppboende för mentalsjuka i Danderyd, Stockholm. Hans adress är: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. Man kan nå honom i kommentarsfältet på denna blogg. Hans texter på denna blogg är utan copyright, tillhörande "Public Domain" Han är författare till texterna, om ingen nämns.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela